Hogyan tűzz ki okos célokat?

A coaching egyik legfontosabb momentuma a cél kitűzése. Legyen szó egy-egy ülés céljáról vagy egy hosszabb távú célról, fontos, hogy kitűzzük. Illetve… csak te. A coach segíthet ebben, sőt, de a célt mindig annak kell kitűznie, aki el akarja érni és akinek dolgoznia kell rajta. Miért tennél bármit is azért, amire ÉN azt mondom, hogy az lesz a TE célod? 

Miután összeszedtem, hogy miket nem tartok célnak (pontosabban mit tartok nemcélnak) és hogy többek között mi változik az életedben, amikor célokat tűzöl ki, elérkeztünk oda, hogy milyen is valójában egy jó cél. Honnan tudhatod, hogy valóban olyan célt tűztél ki, amiért lehet és érdemes is dolgozni, ami tényleg előre visz?

13932116 10202041910327031 646382629 o

A sokszor ismételt, számomra teljesen elfogadható kritérium: legyen SMART a cél! Mindjárt fel is oldom ezt a rövidítést.

S-Legyen a cél SPECIFIKUS, vagyis „sajátos, különleges, jellegzetes”. Hozzátenném, hogy konkrét és személyre szabott. Járd körül, pontosan mit akarsz elérni, mi változik, ha eléred, kit érint még a környezetedben, honnan fogod tudni, hogy elérted.... vagyis röviden: dolgozd ki. Ne csak egy „Megtanulok németül” legyen (elnézést, hogy megint ezt hozom példának, de ez minden nap előkerül az életemben), ennél sokkal jobban járd körül. Képzeld el, mi lesz, ha már elérted, rajzold meg részletesen és színezd ki!

13988636 10202041909967022 1288896001 nM-Fontos, hogy a cél MÉRHETŐ legyen. Egy B2 nyelvvizsga az eléggé mérhető. A -20kg is eléggé mérhető. Az, ha 5 hét múlva le tudsz futni 5 km-t, az is mérhető. Van azonban, mikor nehezebb megtalálni a megfelelő mértékegységet. Mikor az egyik kedves tanáromat megkérdeztem, hogy hogyan lehet a „Szeretnék tudatosabbá válni”-célt „smartosítani”, azt felelte, hogy az ügyfél ezt mindig tudni fogja. Csak tegyem föl a kérdést, hogy mit jelent neki az, hogy tudatosan él, és lesz rá válasza. Mondjuk az, hogy hetente háromszor főz. Hogy minden nap sportol 25 percet. Hogy megszervezi a heti egyszeri nagybevásárlást listával a kezében. Hogy beír a naptárjába minden programot és nem felejti el. Vagyis minden célt meg lehet mérni és ha megtaláltad, hogy miben méred, akkor tudni fogod, mikor érted el.

A- Ha egy cél nem vonzó (ATTRAKTÍV) számodra, akkor nem fogsz belevágni. Ha mégis, akkor nem teszel meg érte mindent. Nem fogsz nyelvet tanulni teljes erőbedobással, ha nem látod, miért jó az személyesen neked. Túl azon, hogy persze, lesz diplomád, lesz egy bizonyítványod, kell a munkához. Ezek jó motivációk, de ha rájössz, hogy téged mi vonz egy nyelvben, akkor sokkal erősebb lesz a vágy, hogy elérd. Lehet az ok, hogy sokkal jobb az Odaát eredeti hanggal és mindig várni kell a feliratra, sokkal jobb lenne érteni. Hogy vannak könyvek, amiket nem adnak ki magyarul. Hogy a net bugyraiban összeakadsz valakivel, aki csak angolul/németül/franciául beszél, szóval tényleg bármi, ami számodra vonzóvá teszi.

R- Azt, hogy miért kell a célnak REÁLISnak lennie, nem kell hosszasan boncolgatni. Nem fogsz jövő hétre 20 kilót fogyni, nem leszel 2 nap múlva olimpiai bajnok (hacsak nem erre készülsz hosszú évek óta), nem fogsz hibátlanul beszélni egy nyelven nulláról kezdve egy hónap múlva és valószínűleg ha ma kitűzöd, nem ébredsz Balin holnapután. Én már arról is letettem, hogy egyszer derékig érő, göndör vörös hajam legyen, pedig foglalkoztatott a dolog.:) Ezekért nem is fogsz megmozdulni, mert így nem elérhetők, akkor pedig minek energiát belefektetni?

T- Ha az előző nemcélokon csak egy picit változtatunk és TERVEZHETŐvé tesszük IDŐBEN, akkor könnyedén céllá válhatnak. Ha nem jövő hétre, hanem mondjuk mától egy évre tűzöd ki, akkor valószínűleg reálissá válhat a mínusz 20 kiló. Ha adsz magadnak 2 évet a nulláról és azt mondod, 2017. szeptemberében lesz egy B2 nyelvvizsgám angolból/spanyolból/finnből vagy bármilyen nyelvből, akkor ennek elég jók lehetnek az esélyei. Az olimpiai bajnokság persze kicsit más, de akinek ez a célja, az már dolgozik rajta.13931625 10202041909887020 1118757593 o

Persze nem csak ez az egy szempontrendszer létezik, ami alapján elérhetővé és tervezhetővé tehetjük a céljainkat, lehet a cél PURE és/vagy CLEAR is, és még számtalan rövidítést tudnék ide felsorolni, talán egy későbbi bejegyzésben majd össze is szedek néhányat. Azt hiszem, az emészthetőség kedvéért most pont elég, ha SMARTosítunk!

 

Ha végigolvasod, láthatod, hogy a fent megfogalmazottak elsősorban hosszú távú célok. Pont jók arra, hogy elkezdjük halogatni az első (második, harmadik…) lépések megtételét, hiszen hol van még az egy év múlva, a két év múlváról már nem is beszélve. Éppen ezért célszerű (de jó szó ide…) felbontani a végső célt kisebb szakaszokra és kitűzni, hol szeretnél tartani egy hónap múlva, 3 hónap múlva, esetleg minden hónap tizedikén. Ha elérted és megszerezted ezt a szakaszgyőzelmet (túl sok Tour de France került a látókörömbe mostanában), ünnepeld meg, lépj tovább a  következő etapra. És ha folyamatosan szem előtt tartod a kis célokon túl a nagyot is és kontrollálod a lépéseidet, semmi sem menthet meg attól, hogy elérd, amit szeretnél!  

Kövess a facebookon

Elérhetőségeim

Telefon:

+36 70 / 944-9671

Email: 

info@lifecoachingszeged.hu

Csatlakozz hozzám

facebooktwitterinstagram

googledribbbleyoutube